ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ واﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﺷﻬﺮ ﮔﻨﺎﺑﺎد 1385

ﻋﻠﯽ ﭘﻮر, ﺳﻤﯿﺮا and محمدزاده, جلال and اﺑﺮاﻫﯿﻤﯽ, معصومه and ﭼﻤﻨﺰاري, حمید and صادق مقدم, لیلا ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ واﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﺷﻬﺮ ﮔﻨﺎﺑﺎد 1385. In: نخستین همایش سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور.

[img] Text
p30.pdf

Download (96kB)

Abstract

ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﻫﺪف: ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﻐﻠﻪ ﻫﺎي ﺑﺸﺮﯾﺖ در ﺗﻤﺎم دوران، ﺗﻮاﻧﺎ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﺴﻞ آﯾﻨﺪه در اداره اﻣﻮر ﺧﻮﯾﺶ و ﺳﭙﺮدن ﻣﯿﺮاث ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻪ او ﺑﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮔﺴﺘﺮش ﺟﻮاﻣﻊ اﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪ از ﺧﺎﻧﻮاده ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻧﻬﺎد آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﺤﻮل ﮔﺮدﯾﺪ. ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن در دوران ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺖ ﯾﺎ ﻣﻨﻔﯽ ﻧﺴﺒﺖ آورﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮد در ﻣﺤﯿﻂ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ .آن ﻫﺎ ﺑﺎ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ﺗﺤﺼﯿﻼت و اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﻋﻼوه ﺑﺮ رﺷﺪ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﻧﯿﺰ دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺮﻋﮑﺲ در ﺻﻮرت ﻋﺪم ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻓﺸﺎر رواﻧﯽ ﻧﺎﺷﯽ از آن ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ ﺷﺎن ﺑﺮ ﻫﻢ ﺧﻮرده و ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎﯾﯽ ﻣﺘﻮﺟﻪ آﻧﻬﺎ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻧﻤﻮد ﺗﺎ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ آن ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎ و ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎ ي ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن را ﺑﺎور ﮐﺮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﻨﮕﻔﺘﯽ ﮐﻪ دوﻟﺖ و ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮ اﺛﺮ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺘﻘﺒﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺗﺎﺛﯿﺮات ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب اﻓﺖ ﺑﺮ ﻧﻮﺟﻮان و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻗﺒﻠﯽ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دارد ﻣﺎ ﺑﺮ آن ﺷﺪﯾﻢ ﺗﺎ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣ 1385 ﻘﻄﻊ ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ در ﺷﻬﺮ ﮔﻨﺎﺑﺎد در ﺳﺎل اﻧﺠﺎم دﻫﯿﻢ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ:ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اي ، 150 ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﺮ روي داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﺳﻮم ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﻬﻤﯿﻪ اي اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺪ آن ﻫﺎ ﺗﮑﻤﯿﻞ وﺟﻤﻊ آوري . spss اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه وارد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ روش ﺗﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﺷﺪ و ﮐﺎي اﺳﮑﻮﺋﺮ اﻧﺠﺎم . ً :ﻧﺘﺎﯾﺞ در اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﮐﺜﺮا 16 در ﻣﺤﺪوده ﺳﻨﯽ ﺳﺎل ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ درﺻﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ از رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ اﻧ اﻧﺪ ﺘﺨﺎب ﺷﺪه . از ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺳﻄﺢ ﺗﺤﺼﯿﻼت واﻟﺪﯾﻦ، ﺷﻐﻞ واﻟﺪﯾﻦ، ﺗﻌﺪاد ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﺎﻧﻮاده، وﺿﻌﯿﺖ اﻗﺘﺼﺎدي ﺧﺎﻧﻮاده، ارﺗﺒﺎط واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ، ارﺗﺒﺎط واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮز، ﻣﯿﺰان ﺣﻀﻮر واﻟﺪﯾﻦ در ﻣﻨﺰل، ﻣﯿﺰان رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ -داﻧﺸﺠﻮيﭘﺮﺳﺘﺎري ﮔﻨﺎﺑﺎد 1 داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮔﻨﺎﺑﺎد ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ 2- ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽﻣﺸﻬﺪ 3- ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽﮔﻨﺎﺑﺎد 148 درﺳﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز ﺗﻮﺳﻂ و واﻟﺪﯾﻦ ... ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﯽ داري ﺑﯿﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ذﮐﺮ ﺷﺪه و ً اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ و ﺻﺮﻓﺎ ﺑﯿﻦ اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﯽ دار درﺻﺪ(ﺑﺎﺷﺪ 59/1) وﺟﻮد داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﻓﺖ در رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﯽ . ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي: ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺟﺪي ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻧﺪاﺷﺘﻪ و وﯾﮋﮔﯽ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز و اﻧﮕﯿﺰه وي ﺑﺮاي اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ، در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وي ﻣﺆﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ، دوﺳﺘﺎن و ﻣﺸﺎوران داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻧﻘﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮي در ﭘﯿﺸ ﺮﻓﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آﻧﺎن داﺷﺘﻪاﺳﺖ. ﺟﻮ ﻋﻠﻤﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻣﺤﯿﻂ ﻋﻠﻤﯽ، ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﻣﺪارس ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻧﮕﯿﺰه ﺑﯿﺸﺘﺮي در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﻮد ودر ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ آﻧﺎن ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪي:ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﻓﺖ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ، وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي ، دوره دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Subjects: R Medicine > RZ Other systems of medicine
Depositing User: Unnamed user with email eprints@gmu.ac.ir
Date Deposited: 03 Dec 2019 05:07
Last Modified: 03 Dec 2019 05:07
URI: http://eprints.gmu.ac.ir/id/eprint/1579

Actions (login required)

View Item View Item