ﺑﺮرﺳﯽ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎري و درﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﻨﺎﺑﺎد

بصیری مقدم, مهدی and بصیري مقدم, کوکب and قهرمانی, محمد and دهقان, علیرضا and خدادوست, لیلی (1389) ﺑﺮرﺳﯽ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎري و درﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﻨﺎﺑﺎد. In: نخستین همایش سالیانه پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور.

[img] Text
p41.pdf

Download (92kB)

Abstract

ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﻫﺪف: ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﺠﻬﻮل اﻟﻬﯽ اﺳﺖ و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺣﻖ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻫﺮ ﺑﯿﻤﺎر اﺳﺖ. ﺑﯿﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﺑﯿﻤﺎران و ﺗﻮﻗﻌﺎت اﯾﺸﺎن، ﺗﺪارﮐﺎت ﻣﻬﯿﺎ ﺷﺪه، ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎي ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ درﻣﺎﻧﯽ و ﭘﯿﺎﻣﺪ ﻫﺎي ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎ، رواﺑﻂ ﭘﯿﭽﯿﺪه اي ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ. ﻣﺤﺼﻮل ﻧﻬﺎﯾﯽ اﯾﻦ رواﺑﻂ ﭘﯿﭽﯿﺪه در ﻓﺮآﯾﻨﺪ رﺿﺎ ﯾﺖ ﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن ﺧﺪﻣﺖ از ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎي ﺑﻌﻤﻞ آﻣﺪه، ﺗﺠﻠﯽ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران از ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺮﺳﺘﺎري و درﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎيﺷﻬﺮ و ﺳﺘﺎن ﮔﻨﺎﺑﺎد ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﻣﺤﻞ ﺳﮑﻮﻧﺖ، ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن، وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺎﻫﻞ و ﻣﯿﺰان ﺗﺤﺼﯿﻼت ﺷﺪ اﻧﺠﺎم . روش ﺗﺤﻘﯿﻖ:ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ ، اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﻄﻌﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ 399 روي ﺑﯿﻤﺎر ﺑﺴﺘﺮي در ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن 22ﻫﺎي 15 ﺑﻬﻤﻦ ﮔﻨﺎﺑﺎد و ﺧﺮداد ﺑﯿﺪﺧﺖ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﭘﺲ از اﺧﺬ رﺿﺎﯾﺖ از ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻮدﻧﺪ داده ﻫﺎ ﺑﺼﻮرت ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﺛﺒﺖ اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮوﻧ ﺪ در ﻣﺤﯿﻄﯽ آرام و ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎر ﺛﺒﺎت روﺣﯽ داﺷﺘﻪ و ﭘﺲ از ﺗﺮﺧﯿﺺ در زﻣﺎن ﺧﺮوج از ﺑﺨﺶ ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪ. ﺗﻤﺎم ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺴﻤﯽ و روﺣﯽ اﻣﮑﺎن ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻣﯿﺴﺮ ﻧﺒﻮد از 9 ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺬف ﺷﺪﻧﺪ و در ﮐﻮدﮐﺎن زﯾﺮ ﺳﺎل ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ واﻟﺪﯾﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﯿﻤﺎر اﻧﺠﺎم ﺷﺪ اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ دﻓﺘﺮ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ، ﺿﻮاﺑﻂ و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي درﻣﺎﻧﯽ وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ: درﺻﺪ اﺑﻌ 88/7 ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﻤﺎران از اﺑﻌﺎد رﻓﺎﻫﯽ در ﻣﺠﻤﻮع ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ در ﺎد (درﺻﺪ 30/5) رﻓﺎﻫﯽ از ﻋﺪم وﺟﻮد آراﻣﺶ ﮐﺎﻓﯽ در ﺑﺨﺶ ﻫﺎ ﺑﺮاي اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﺑﻮد و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان 88)رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي درﺻﺪ( از ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﺳﺎﻋﺎت ﮐﺎري ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن و درﯾﺎﻓﺖ درﻣﺎن ﻓﻮري ﺑﻮده ﻣﯿﺰان 54/9 رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران از اﺑﻌﺎد ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ (درﺻﺪ62/6) درﺻﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ (درﺻﺪ82/8) ﻋﺪم رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎر در ﺻﻮرت ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﭘﻮل و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. 89/5 ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي از رﻓﺘﺎر ﭘﺮﺳﻨﻞ درﻣﺎﻧﯽ درﺻﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان 1- ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎري، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺄت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﮔﻨﺎﺑﺎد ﭘﺰﺷﮑﯽ 2- ﻣﺘﺨﺼﺺ اﻃﻔﺎل-ﮔﻨﺎﺑﺎد داﻧﺸﯿﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ 3- ﮔﻨﺎﺑﺎد 22 ﮐﺎرﺷﻨﺎس رادﯾﻮﻟﻮژي ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﻬﻤﻦ -ﮔﻨﺎﺑﺎد 4 داﻧﺸﺠﻮي ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ -داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت 163 درﺻﺪ(ﭘﺮﺳﻨﻞ 25/8) ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻋﺪم ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺎﺷﺪ و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ درﺻﺪ(ﺑﺎﺷﺪ 85/5) ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻼش ﭘﺮﺳﻨﻞ درﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ . ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﺑﯿﻤﺎران از اﺑﻌﺎد ﺑﺎﺷﺪ 85/7 درﻣﺎﻧﯽ درﺻﺪ ﻣﯽ .ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮات ﺑﯿﻤﺎر در ﻫﺎ درﺻﺪ(در 31/2) و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﺑﻌﺪ اﯾﻦ راز ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ 87/2) داري و ﺣﻔﻆ اﺳﺮار ﺑﯿﻤﺎران درﺻﺪ(ﺑﺎﺷﺪ ﻣﯽ . ﺑﺎﺷﺪ 88 ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﮐﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎران از ﮐﻠﯿﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﯽ درﺻﺪ ﻣﯽ . ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي: درﺻﺪ88 ﺳﻄﺢ ﮐﻠﯽ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﻨﺪي ﺑﯿﻤﺎران ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اي 79-80 ﮐﻪ در ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺮاﮐﺰ درﺳﺎل درﺻﺪ6 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ ﺣﺪود اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و در ﻣﺠﻤﻮع ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻘﺎﻻت ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﮐﺎرﮔﺎه ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ در ﺧﺼﻮص ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎر و ﻫﻤﺮاﻫﯿﺎن، ﻃﺮح ﺗﮑﺮﯾﻢ ارﺑﺎب رﺟﻮع و اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻧﯿﺮوي . ﻣﺘﺨﺼﯿﻦ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و راه اﻧﺪازي ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ و ﺗﻼش در ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﭘﺮﺳﻨﻞ در ﺳﺎل ﻫﺎي اﺧﯿﺮ از ﻋﻮاﻣﻞ دﺧﯿﻞ در رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪي ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪي:ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ

Item Type: Conference or Workshop Item (Poster)
Subjects: R Medicine > RZ Other systems of medicine
Depositing User: Unnamed user with email eprints@gmu.ac.ir
Date Deposited: 03 Dec 2019 05:52
Last Modified: 03 Dec 2019 05:52
URI: http://eprints.gmu.ac.ir/id/eprint/1590

Actions (login required)

View Item View Item